instagram

Det är nog dags att dela-optimera dina artikelsidor

Det har slagit mig de senaste dagarna att jag nästa bara läser nyheter via min Facebook-feed och mitt Twitterkonto. Jag går till de artiklar som delas vi de sociala medierna och jag litar på att min omgivning sköter nyhetsvärderingen.

Jag klickar oavsett varifrån texterna kommer. Det har ingen betydelse om avsändaren är Aftonbladet eller Ystadsallehanda, jag klickar för att det är en intressant text. Det är bra innehåll som blir delat, oavsett vem som har skrivit.

Bra innehåll delas oavsett var det kommer ifrån

På en helt vanlig tidningswebb landar cirka 40% av all trafik på förstasidan (avancerad gissning) och denna förstasida kan ersättas av min sociala feed (har kanske redan gjort det för vissa). En långsiktig utmaning för de riktigt stora nyhets-sidorna, eftersom de bygger sin position på att själva vara en feed.

Desto mer intressant för Sydsvenskan.se och andra mindre aktörer som nu på samma villkor konkurrerar om uppmärksamheten i användarnas feeder. Skulle tro att det finns mycket att vinna på att optimera sina artikelsidor, för att försöka få maximalt antal delningar.