Fosseus.se

Dags att droppa webb-vecket för gott

I papperstidningsvärlden pratar vi ofta om begreppet ”ovanför vecket”. Det innebär att man vill lägga viktigt innehåll så läsarna ser det utan att behöva vika upp tidningen. Denna klassiska regel för tidningsdesign har smetat av sig på webben men det står nu klart; det är hög tid av en gång för alla avskaffa vecket på webben.

Kärnfrågan är väl den om huruvida användare skrollar på webben eller inte, och svaret är föga förvånande, ja och nej. Den som researchar hittar till exempel 456bereastreet:s Don’t fear the fold – people do scroll eller snygga Life Below 600 som båda menar att användarna skrollar och att man absolut kan designa långa sajter. Som motvikt kan nämnas Jakob Nielsens Scrolling and Attention som menar att visst skrollar användare men man spenderar 80 procent av sin tid i första screen. Man skrollar alltså men det innehåll som ligger i första screen för klart mest attention.

En annan sak man ska tänka på är att skroll-beteendet är olika på olika typer av sajter. Enligt The Web Usability Blog skrollas det mer på nyhetssajter än på vanliga företagssajter. Kanske är det så att år av långa nyhetssajter har skapat en förväntan att det finns bra material även i andra och tredje screen. Du skulla alldrig sitta och skrolla på försökringkassans sajt men du gör det gärna på sydsvenskan.se.

Ok, då kommer vi väl överens om att Let’s Drop the Fold är vad som gäller? Kasta inte bort allt gammalt pappers-veck-tänk, gör gärna längre sajter men se till att det mest viktiga elementen, som logotype, navigering, huvidnyheter och budskap finns i första screen. Bygg sedan vidare relevant innehåll.

Är du osäker på hur det kommer se ut, testa din sajt med Foldtester.com.